فدراسیون‌های یهودیان آمریکای شمالی در تلاش برای احیای اسرائیل

کنفرانس یهودیان ایالات متحده در تل‌آویو از روز یکشنبه تا دوشنبه هفته جاری برگزار شد. این نشست که حاصل رایزنی‌های مکرر دلواپسان چپ‌گرای اسرائیلی بود، نتایج سودمندی هم برای آنان نداشت.

تقریبا طی یک ماه گذشته رهبران فدراسیون‌های یهودیان آمریکای شمالی همراه با دغدغه‌مندان چپ که در راس آنها لاپید است، تلاش بسیاری برای توقف لایحه اصلاحات قضایی و تغییر قانون بازگشت کردند، که تا حدودی با عقب نشینی موقت نتانیاهو موفقیت آمیز به نظر آمد. آنچه که همچنان بر آتش اعتراضات می‌دمد وجود سیاست‌مداران افراطی ست که درحال فاصله‌گیری از منشور “صهیونیسم” هستند. محدود ساختن دیوان عدالت و تضعیف دموکراسی که همیشه شعار اسرائیل بود خود نشان از همین فاصله‌گیری دارد. مساله اصلاح قانون بازگشت هم موضوعی است که مجددا این روزها بر آتش خشم یهودیان دمیده است. قانون بازگشت که در سال 1950 تصویب شد به یهودیان سراسر جهان این اجازه را می‌داد که فرزندان، نوه‌ها و همسران‌شان نیز امکان مهاجرت و دریافت عنوان شهروندی اسرائیلی را داشته باشند. در واقع این طرح برای تشویق ازدواج‌های بین‌الادیانی بود که طرف غیر یهودی هم بتواند در اسرائیل زندگی کند تا رشد جمعیت در اسرائیل چشم‌گیر شود. مشخص است که پس از دست‌یابی به مقاصد خود، هم اکنون احزاب مذهبی افراطی تصمیم به لغو “بند نوه” دارند. در اعتراضاتی که مردم از روز شنبه و به دنبال آن در روزهای یکشنبه و دوشنبه اطراف محل کنفرانس داشتند، این لایحه را مصداق ظلمی علنی نسبت به خود می‌دانستند و با شعارهای عبری – انگلیسی جامعه ارتدوکس را مسئول این آشفتگی می‌شمردند. “سیمحا روتمن” نماینده کنست از حزب صهیونیسم مذهبی که خود از ایالات متحده به اسرائیل مهاجرت کرده است، از مدافعان سرسخت اصلاحات قضایی و اصلاح قانون بازگشت است، او می‌گوید:” این نگرانی به دلیل موج مهاجران از اروپای شرقی بود و ما قصد نداریم دیگر از شرق اروپا پذیرای یهودیان نسل دوم باشیم به خصوص آنان که دیگر با ما هم آیین نیستند، اساسا جای نگرانی برای یهودیان آمریکا وجود ندارد.” صحبت‌های روتمن روی دیگری از افراطی‌گری احزاب مذهبی و راست اسرائیل را نشان داد و از همین روی روز یکشنبه بیست و سوم آوریل موجی از معترضین به خیابان آمدند و علیه آپارتاید تظاهرات کردند. در میان معترضین بسیاری از مردم، یهودیان روس بوده و مدعی بودند که این کار آنها را شهروند درجه دوم خواهد کرد و نگاه به آنان هم مانند یهودیان شرقی و اعراب خواهد شد. نکته قابل توجه این است که پس از شروع جنگ روسیه و اوکراین دولت اسرائیل مردم را تشویق به پذیرایی از اوکراینی‌های مهاجر نمود و هم اکنون نیز اوکراین استثنا از مساله منع مهاجرت از شرق اروپا خواهد بود.

به نظر می‌رسد مردم اسرائیل راه حل بحران پیش آمده را نزد رهبران فدراسیون‌های یهودی آمریکا شمالی می‌دانند اما این تنها یک ارتباط مردمی ست و از سوی مقامات سیاسی پذیرفتنی نیست از همین روی نتانیاهو نیز در این کنفرانس حضور نداشت و اعتباری برای نگرانی‌های مردمش قائل نشده است.

لینک خبر: https://www.atlantajewishtimes.com/change-in-israels-law-of-return-is-proposed-again/

ادامه مطالب :

0 %

درصد این پست را پسندیدند.

0 نفر به این پست امتیاز داده اند.
امتیاز شما به این پست :

نظر خود را در مورد این پست بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *