تنش در روابط اردن و رژیم صهیونیستی

نماینده پارلمان اردن که بر اساس اخبار منتشر شده در گذرگاه مرزی با اسرائیل در تلاش برای قاچاق ده ها سلاح و مقدار زیادی طلا در خودروی خود بوده دستگیر شد که این موضوع می تواند روابط اسرائیل با اردن را که در شرایط حساس و پرتنش قرار دارد متشنج کند. این ماجرا هم به اسرائیل و هم به اردن مرتبط می‌باشد و تنها همکاری میان آنها می‌تواند آسیب احتمالی به روابط را کاهش دهد. اسرائیل باید شیوه‌های بازرسی امنیتی در گذرگاه‌های مرزی خود را بازبینی کند، زیرا سوالی که مطرح می‌شود این است که چه چیزی باعث شد که این نماینده پارلمان اردن تصور کرد که می‌تواند با یک خودروی پراز سلاح و طلا به گذرگاه برسد و بدون اینکه دستگیر شود از آن عبور کند.

اگر او این کار را به دلیل مصونیت پارلمانی و یا به‌دلیل گذرنامه دیپلماتیک انجام شده است ، لازم است اسرائیل دستورالعمل‌هایش را بازبینی کند چرا که چنین گذرنامه‌هایی مفهومی ندارند و برای کسانی که در اسرائیل فعالیت نمی‌کنند مصونیت اعطا نمی‌کند و فقط افرادی که در وزارت خارجه اسرائیل ثبت شده‌اند دارای مصونیت دیپلماتیک می‌باشند.

اردن باید بررسی کند که این نماینده پارلمان از چه کسی و چگونه این تعداد سلاح را دریافت کرده است و این سلاح‌ها را برای چه کسانی ارسال می‌گردد ، آیا یک سازمان تشکیلاتی پشت این موضوع بوده است.

اردن و اسرائیل هر دو در این موضوع دارای منافع خود می‌باشند که متهم را تحت تعقیب قرار دهند . یکی از راه‌های پیشنهادی این است که با بالاترین مقام اردنی تماس گرفته شود تا مظنون به اردن استرداد شود و در کشور خود محاکمه شود.
مورد دیگرموافقت پادشاه اردن برای آزادی عوامل موساد است که در اردن سعی در ترور خالد مشعل از رهبران جنبش را داشتند و همچنین پرونده نگهبان اسرائیلی در سفارت اسرائیل در امان که دو شهروند اردنی را به قتل رساند.

ادامه مطالب :

0 %

درصد این پست را پسندیدند.

0 نفر به این پست امتیاز داده اند.
امتیاز شما به این پست :

نظر خود را در مورد این پست بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *