اسراییل در شوک کاهش رتبه اقتصادی

موسسه مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای نوشت:
حدود سه هفته پیش برای اولین بار ما هشدار راهبردی را اعلام کردیم که در آن مجموعه تهدیدات پیش روی اسرائیل پس از بحران داخلی ناشی از پیشرفت اصلاحات قضایی را شرح می‌داد.
متأسفانه این هشدار به حقیقت پیوست و در طول عید پسح یک سری حوادث امنیتی دشوار را همزمان در چندین عرصه و همچنین وخامت در حوزه سیاسی را تجربه کردیم و این بار نوبت به اقتصاد رسید که شرکت رتبه‌بندی مودیز رتبه بندی اقتصادی اسرائیل را از مثبت به پایدار کاهش دهد.
مودیز تقریباً سه دهه است که با اسرائیل همکاری می‌کند و در طی آن ما به تدریج از مقیاس اولیه رتبه‌بندی فراتر رفته‌ایم، از امتیاز اولیه متوسط A3 در سال 1995 به A1 مثبت در سال 2018.این یک دستاورد بزرگ بود که از یک سو شامل یک سیاست اقتصادی منسجم و مسئولانه مبتنی بر انضباط مالی و رشد فناوری‌های پیشرفته و از سوی دیگر ثبات نهادینه شده و وجود یک نظام حقوقی مستقل را شامل می‌شد.این منابع قدرت به ما این امکان را داد که از رویدادهای امنیتی دشوار مانند جنگ دوم لبنان بدون آسیب رسیدن به اقتصاد عبور کنیم و هم شوک‌های خارجی مانند بحران بزرگ اقتصادی 2008 و 2009 را به سلامت پشت سر بگذاریم.
این دستاورد عظیم در حال حاضر نه به دلیل تهدید خارجی بلکه به دلیل عملکرد خود دولت در خطر است. اقتصاددانان مودیز در گزارش تلخی که منتشر شد به صراحت گفتند که کاهش پیش بینی رتبه‌بندی نشان دهنده عملکرد بد و ضعیف دولت اسرائیل است .
مودیز همچنین هشدار داد که اگر یک اجماع گسترده در اسرائیل شکل نگیرد و جامعه به‌سوی دوقطبی شدن پیش برود ، اوضاع بدتر نیز خواهد شد و ممکن است رتبه اقتصادی اسرائیل از این هم کاهشی‌تر شود.متاسفانه آنچه در سی سال به زحمت دست آوردیم در عرض سه ماه به راحتی از دست دادیم .

ادامه مطالب :

95 %

درصد این پست را پسندیدند.

1 نفر به این پست امتیاز داده اند.
امتیاز شما به این پست :

نظر خود را در مورد این پست بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *