آیا نتانیاهو دیگر یهودیان آمریکا را نمی‌خواهد؟!

آلون پینکوس، سرکنسول سابق اسرائیل در گفتگو با نیویورک تایمز گفت: نتانیاهو از یهودیان آمریکایی بیزار است.

اگر هدف بنیامین نتانیاهو این بود که بند ناف بین اسرائیل و یهودیان ایالات متحده را قطع کند، پس تاکنون، او کارش را خیلی خوب انجام داده است و چیزی جز تصمیم روز یکشنبه نتانیاهو مبنی بر لغو شرکت در کنوانسیون سالانه فدراسیون یهودیان آمریکای شمالی (معروف به مجمع عمومی) که امسال در تل آویو برگزار شد، نشان دهنده گسست بین دولت او و بزرگترین جامعه یهودی دیاسپورا نیست. این بزرگترین گردهمایی رهبری یهودیان آمریکای شمالی در نظر گرفته می‌شود و هیئت اعزامی به اسرائیل در سال جاری به 3000 نفر رسید که نماینده 74 جامعه یهودی در ایالات متحده و کانادا بودند.

اینها افرادی هستند که در جوامع خود و در داخل دولت آمریکا که استراتژیک‌ترین و قوی‌ترین متحد اسرائیل به شمار می‌روند، از اسرائیل دفاع می‌کنند. آنها مأموریت‌های همبستگی بین دو کشور را رهبری می‌کنند و حتی پول جمع آوری می‌کنند، صدها میلیون دلار برای پروژه های بشردوستانه و اضطراری در اسرائیل، به ویژه در زمان جنگ. وقتی کسی به سرتاسر آمریکای شمالی نگاه می‌کند تا ببیند چه کسی اسرائیل و مردم یهودی را دوست دارد، این افراد یکی از مهم‌ترین گروه‌ها به شمار می‌روند که تمام وقت خود را کار می‌کند تا پیوندی را تقویت کند که هم جوامع خود و هم اسرائیل به آن نیاز دارد تا شکوفا شوند.

دنی آیالون سفیر سابق اسرائیل در ایالات متحده گفت: «مجمع عمومی [JFNA] قدیمی‌ترین و قوی‌ترین نماد روابط ناگسستنی بین اسرائیل و ایالات متحده از طریق جامعه یهودیان آمریکا است.

آیالون گفت، قدرت JFNA گواهی بر وحدت قوم یهود و این است که چگونه “ما یکی هستیم”. من همیشه گفته‌ام که دولت اسرائیل متعلق به هر یهودی در جهان است، چه در اسرائیل زندگی کند و چه نباشد. آیالون که اکنون ریاست شرکت سرمایه گذاری جهانی Silver Road Capital را بر عهده دارد، توضیح داد: همه ما در کشور اسرائیل سهام داریم. JFNA نمونه‌ای سرمایه گذاری جهانی یهودیان می‌باشد. برای نتانیاهو که کهنه‌کارترین رهبر اسرائیل است، این باید اولین دادگاه خانگی او در خارج از اسرائیل باشد، جایی که باید بیشترین استقبال را از او می‌کردند. بسیاری از یهودیان ایالات متحده نگرانی خود را در مورد اصلاحات قضایی پیشنهادی وی ابراز کرده‌اند، چرا که ممکن است این اصلاحات دموکراسی اسرائیل را تضعیف کند و یا حتی بدتر از آن، آن را به یک دیکتاتوری تبدیل کند. پیش از این در ماه فوریه، JFNA نامه‌ای سرگشاده برای دولت اسرائیل فرستاد و نگرانی‌های خود را مطرح کرد. نتانیاهو می‌توانست از این تریبون برای رفع این ترس‌ها و اطمینان بخشیدن به آن‌ها استفاده کند، همان‌طور که در هفته‌های اخیر در شبکه‌های تلویزیونی بزرگ ایالات متحده حضور یافت و برای عموم مردم آمریکا سخنرانی کرد. حتی او صبح یکشنبه (در زمان برگزاری اجلاس) در برنامه “Face the Nation” شبکه CBS حضور پیدا کرد. نتانیاهو در آن مصاحبه گفت: «من به طور مساوی 50-50 با موافقان و مخالفان جلسه گذاشته‌ام، با جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها، صدها و صدها نفر از آنها ملاقات کرده‌ام و دیگر نیازی به حضورم در این جلسه نبود.

این بیانیه‌ای بود که غیبت او در JNFA را شگفت انگیزتر کرد. مایکل اورن، سفیر سابق اسرائیل در ایالات متحده، گفت که این یک تصمیم “بد” بود و اشاره کرد که “پیام خوبی” از چنین اقدامی نمی‌شود برداشت کرد. این دقیقاً زمان مناسبی بود که با جهان یهود ارتباط برقرار کنیم و به آنها اطمینان دهیم که اسرائیل بدون توجه به اختلافاتمان، دولت-ملت یهودیان در همه جا باقی می‌ماند، و بر تعهد دولت به گفت‌وگو و گشایش مبتنی بر احترام متقابل تاکید می‌کند. البته برخی گمانه زنی‌هایی هم مبنی بر اینکه نتانیاهو برای جلوگیری از اعتراضات خیابانی خارج از کنوانسیون و انتقاد از داخل اتاق، لغو را لغو کرده است، وجود داشت.

درست روز جمعه، رئیس کمیته قانون اساسی و عدالت (آقای روتمن)  در حین حضورش در کنگره جهانی صهیونیسم در اورشلیم به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت که مجبور شد از در پشتی تحت اسکورت پلیس خارج شود. اما باید به خاطر داشت که اعتراضات خیابانی برنامه‌ریزی شده در لندن و برلین مانع از پرواز نتانیاهو به هر دو مکان نشد. می‌توان پیش‌بینی کرد که به‌ویژه در برلین، رهبران آلمانی که او ملاقات کردند، علناً از طرح بازنگری قضایی انتقاد خواهند کرد، و آنها این کار را کردند، ولی نتانیاهو همچنان به کار خود ادامه داد. با این حال، وقتی نوبت به یک پلاتفرم یهودی-آمریکایی رسید، نتانیاهو آن را رد کرد، اگرچه، همانطور که سرکنسول سابق اسرائیل در نیویورک آلون پینکوس توضیح داد، نتانیاهو خود را رهبر جهانی مردم یهود می‌داند.

پینکاس افزود، تصمیم او برای عدم حضور در کنفرانس “مضحک”، “شرم آور” و “بی‌احترامی” به کسانی بود که آمده بودند. همچنین او گفت: «اگر از من بپرسید دلیل اصلی‌تر چیست؟ من می‌گویم که نتانیاهو از یهودیان آمریکایی بدش می‌آید. چرا که آنها هفتاد و پنج درصد به دموکرات‌ها رأی می دهند و 80 درصد یهودیان اصلاح طلب و محافظه کار هستند، بنابراین «او اهمیتی نمی دهد». البته گمانه زنی شوم‌تری وجود دارد مبنی بر این که این صرفاً نتانیاهو برای امتناع جامعه یهودیان آمریکا از حمایت از طرح اصلاحات قضایی وی و تأثیر این موضع بر دولت بایدن بوده است.

لغو سخنرانی وی تنها یک ماه پس از آن صورت گرفت که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، با اشاره به مخالفت وی با طرح اصلاحات قضایی دولت و اشاره به مخالفت یهودیان آمریکایی با آن، گفت که در کوتاه مدت نتانیاهو را به کاخ سفید دعوت نخواهد کرد آن هم تنها چند روز قبل از کنوانسیون JNFA، تا جایی که نتانیاهو اعلام کرد که وزیر جناح راست لیکود، می جولان را که به خاطر اظهاراتش علیه مهاجران و پناهندگان آفریقایی معروف است، به عنوان سرکنسول اسرائیل در نیویورک خواهد فرستاد. این حرکتی بود که برخی آن را یک سیلی به صورت تلقی می‌کردند.

لینک خبر: https://www.jpost.com/israel-news/benjamin-netanyahu/article-740081

ادامه مطالب :

0 %

درصد این پست را پسندیدند.

0 نفر به این پست امتیاز داده اند.
امتیاز شما به این پست :

نظر خود را در مورد این پست بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *